Інтегроване заняття «Чарівна казка»

(для дітей середнього дошкільного віку)


Програмовий зміст:
ознайомити дітей з опорною схемою, що допоможе скласти казку. Вчити дітей логічно та послідовно викладати свою розповідь. Закріплювати знання різних смислових значень «сонечко». Вчити міркувати та прогнозувати дії героїв, які потрапили до інших ситуацій. Підвести дітей до висновку, що в казці може трапитися те, чого не буває в реальному житті. Закріплювати знання змісту казок, героєм яких є Півник. Вправляти в лічбі в межах 4, закріплювати поняття «більше», «менше», порівнювати групи предметів. Спонукати дотримуватись інструкцій. Закріпити і поглибити знання дітей про українські народні казки; продовжити вчити за ознаками, поданими в прислів’ях, відгадувати персонажів казок. Продовжувати розширяти мовленнєві ресурси дітей, діалогічне мовлення. Познайомити дітей з поєднанням кольорів під час виконання аплікації; навчити розрізняти елементи, їх форму, розташування , колірну гаму та складати з частин ціле.

Розвивати зв’язне мовлення, пам'ять , логічне мислення, творчість, фантазію, почуття форми, кольору, ритму.

Виховувати доброзичливість, акуратність, чуття радості від виконаної роботи та позитивне ставлення до природи.

Матеріали та обладнання:

- Картки до гри «Сонечко»;

- М’які іграшки (мишки, зайчик, лисичка, котик);

- предметні картинки із зображенням тварин слухового диктанту;

- насіння гарбуза, зерно пшениці, шматочки моркви;

- картки з казковими персонажами;

- картки з зображенням чарівних предметів;

- конверти;

- карта-схема для складання казки;

- набори деталей (частин тіла півника) для аплікації;

- клей;

- серветки;

- муляж півника.

Попередня робота: Читання казок «Котик і Півник», «Колосок», «Умій почекати», «Хитрий півень», «Зайчикова хатка», розгляд ілюстрацій до народних казок, вивчення приказок, прислів`їв.

Хід заняття

Ранкове коло.

Привітання «Півник»

Любить наш півник

Ще на світанку

Всім побажати «Доброго ранку!»

Курочці, гусочці

Свинці і качці.

Котику Мурчику

Ще і собачці

Обмін інформацією. «Яку казку вам читали батьки нещодавно?»

Гра на розвиток мовлення «Піжмурки» (у кожної дитини картка із зображенням сонечка, як небесного тіла з однієї сторони, а з іншої сторони – жук-сонечко). Вихователь зачитує речення, а діти показують карткою відповідь:

- Мишко бережно взяв сонечко на долоньку.

- Рано-раненько ясне сонечко сходило.

- Спускалося сонечко за зелену гору.

- Сонечко повзло по бур’янині.

- Сонечко злизало сніг з кучугур.

- Сонечко сіло на квітку.

Синоптик (відмічання погоди температура, хмарно, сонячно, вітер, опади, день тижня, місяць, пора року, повісити в календарі природи картинку-сніговичок)

План роботи. Продовжуємо тему нашого тижня. Сьогодні ми говоритимемо про казки, головним героєм яких є персонаж, про якого ви дізнаєтесь із загадки:

Шия жовта, хвіст зелений,

Борода, як маків цвіт,

Ходить птиця по садку

Та кричить «Ку-ку-рі-ку»

Вихователь показує макет півня і ставить на полицю.

Вихователь: Коли я прийшла до нашої групи, побачила конверт, що був прикріплений до дверей. Огляньте його.

-Як ви думаєте від кого він?

-Давайте, подивимось, що там всередині.

Лист. Доброго ранку, діти! Хочу попросити вас , щоб ви допомогли мені. Придумайте цікаву казку для мого журналу «Гребінець», бо багато казок вже опубліковано в ньому. Для допомоги вислав вам конверт з картинками та схему для складання казки. Чекаю відповідь.

1 конверт «Герої казки» - Баба Яга, Червона Шапочка, Принц.

2 конверт «Де проживають герої» - замок, будинок біля лісу, хатинка на курячих ніжках.

3 конверт «Чарівні речі» - чудодійна вода, клубочок, шапка-невидимка.

Мовленнєво-творча гра «Складаємо казку за картинками».

Діти з вихователем розглядають опорну схему.

Вихователь:

-З чого нам портібно розпочати? Відкриваємо 1 конверт і визначаємо про кого буде казка.

- За схемою що нам слід визначити? (Де живе казковий герой?)

Відкриваємо 2 конверт і обираємо місце проживання.

- Про що може мріяти наш герой? (обираємо).

- Куди він вирушив?

- Хто трапився йому на шляху?

- Які труднощі спіткали?

- В нас ще є один конверт, можливо він нам підкаже, як вирішити проблему? (з конверта дістаємо картинки та обираємо необхідний предмет).

- Як цей предмет змінив ситуацію, чим все скінчилося?

Після обговорення кожної наступної частини схеми, повторюємо казку з самого початку

Вихователь пропонує 3-4 дітям повторити казку повністю.

-Казку ми склали, я її напишу і відправлю до журналу півника «Гребінець».

Вихователь: Продовжуємо роботу. Наш Півник дуже добрий і він вирішив пригостити товаришів. Діти сідають за столи.

-Як ви думаєте чим він пригостити мишку (насіння гарбуза), зайчика (шматочки моркви), курочку (зерна пшениці).

- Покладіть зайчику 2 шматочки моркви, курочці 3 зернятка пшениці, а мишці 4 зернятка гарбуза

-Кому Півник дав більше? Менше?

-Що слід зробити щоб ніхто не ображався? І в усіх було порівно?(Діти докладають 2 шматки моркви, 1 зернятко пшениці).

Діти стають півколом.

Мовленнєва вправа «Міркуємо й прогнозуємо». Вихователь пропонує дітям поміркувати й спрогнозувати:

-Що було б якби півник –сміливець потрапив до казки «Котик і Півник».

-Як змінилося життя Котика і Півника, якби вони повернулися в село на бабусине подвір’я?

Вихователь підводить дітей до висновку, що в казці може трапитися те, чого не буває в реальному житті.

-Скажіть, які події можуть відбуватися в казках?

Інтерактивна гра «Шукачі».

Вихователь. Скажіть чи любите ви грати в «Піжмурки»?

І герої казок теж полюбляють. У нас в групі заховалися мишенята, лисичка, зайчик, котик. Давайте, ми їх відшукаємо. (При потребі використовує тепло, холодно).

-Героїв ми відшукали і пропоную зробити подарунки головному герою нашого заняття. Ми будемо робити аплікацію з деталей, правильно їх розмістивши.

Аплікація «Півник». Діти об’єднуються у групи. Кожній із них вихователь роздає силуетне зображення півника й заготовки для аплікації. Самостійна робота дітей.

Наші роботи підсихають ми ще раз пригадаємо казки героєм яких є півник.

Вихователь називає прислів’я, а діти називають казку до якої казки підходить і чому.

· Без трудів не їстимеш пирогів. («Півник і двоє мишенят», працьовитий, справедливий).

· Поки розумний думає, то дурень уже робить («Умій почекати», нетерплячий, безвідповідальний, упертий).

· Гарно ти співаєш, та слухати не хочеться («Хитрий півень», півник хитрий).

· Сміливість фортеці бере («Зайчикова хата», сміливий).

· З добрим подружись, а лихого стережись («Котик і Півник», довірливий, необачний).

Зайчикові пригоди


(заняття з розвитку мовлення для середнього дошкільного віку)

Мета: Закріплювати вміння дітей уважно слухати текст, озвучувати картинки, обираючи потрібний малюнок і складати казку за серією малюнків. Аналізувати та тлумачити значення багатозначних слів. Вчити вірші опираючись на схематичні зображення за змістом. Формувати навички підбирати слова – означення до певного предмета. Розвивати вміння правильно вимовляти звуки. Збагачувати та активізувати словниковий запас дітей. Виховувати вміння слухати одне одного, бажання висловлювати власну думку.

Обладнання: фланелеграф, будиночок, ялинки, Картки відповідно до тексту,

картки з багатозначними словами, схематичні малюнки до

вірша, іграшковий зайчик.

Попередня робота: спостереження в природі; бесіда про диких та свійських тварин ; розгляд ілюстрацій, читання віршів, казок .

Хід заняття:

1. Організаційний момент.

Діти стоять білястульчиков півколом

Вихователь: Сьогодні до нас завітали гості, тож давайте привітаємося з ними:

Встало сонце, усміхнулось

Добрий день, добрий день!

Ми до сонця потягнулись,

Добрий день, добрий день!

Одне одному всміхнулись,

І гостям ми посміхнулись,

Добрий день, добрий день!

Бажаєм всім здоров’я

Кожен день, кожен день!

2. Слухання музики та бесіда про зиму.

Звучить аудіо запис . Діти слухають 30 секунд.

Запитання :

- Яку пору року ви уявляєте слухаючи цю музику?

- Що саме ви уявляєте?

Вихователь . Погляньте на картину ( вивішена репродукція картини С. Жуковського «Зима»).

- Що зображено на картини ?

- Яка пора руку ?

- То який ліс ми з вами бачимо ?

- Як пристосовують сі тварини до життя в зимовому лісі?

- А як пристосувався до зими зайчик?

3.Сюрпризный момент.

Перед дітьми стоїть хатинка на узліссі.

-Діти, до нас мав прийти ще один гість, але напевно він трішки забарився, давайте його покличемо:

На узліссі хатка стоїть,

У ній біленький зайчик сидить.

Зайко, зайко, появися!

З нами зайко подружися!

(Із-за хатинки з’являється зайчик)

-Діти погляньте який зайчик прийшов до нас, він вам подобається? Давайте скажемо, який він, зробимо йому компліменти.

(Гарненький , пухнастий, м’якенький, довговухий, куцохвостий, боязкий, біленький, спритний).

- То ж давайте посадимо його біля будиночка і він послухає казочку про такого ж зайчика, але розповідатимемо ми її разом. Спочатку я буду читати вам текст, а ви будете «озвучувати слова картинки»

3. Робота над казкою.

Вихователь читає текст, а діти «озвучують» картинки, обираючи той малюнок, який підходить за значенням)

Швидко скаче по гілках спритна (лисичка, білочка). Зупинилась, прислухалась, озирнулась. На (пеньочку, гілочці) сидить та плаче (зайчик).

- Гей, бідолага ! Що з тобою сталося? – запитала білочка.

- Зима настала. Змінив я сіру (шапку, шубку) на білу. Думав (вовк) мене не знайде. А він тільки сміється, говорить, що сліди не білі і не сірі, а заячі – скаржиться зайчик.

Білочка ласкаво погладила його лапкою і сказала: «Зараз я щось придумаю!»

(Вихователь пропонує розглянути картинки та розповісти, що було далі).

Запитання – підказки

-Що вигадала білочка?

-Як змінився настрій зайчика?

- Навіщо йому дві пари личаків?

- Що подумав вовк, коли побачив сліди від личаків?

(Вихователь пояснює значення слова личаки-взуття, сплетене із кори дерева).

Діти складають казку, переказують.

4 Фізкультхвилинка.

- Ми з вами попрацювали, Трішки притомилися і зайчик пропонує нам трішки відпочити, розім’ятися:

Зайченята сірі, сірі,

Взимку стали білі, білі.

По горбочках все стрибають,

Всіх навколо звеселяють.

Мають вушка, мають хвостик,

І як ґудзик гарний носик.

Лапками дріб вибиває,

Та морквинку полюбляє.

5 Робота над багатозначними словами.

-Діти, зайчик звернувся до нас з проханням допомогти йому, розібратися з деякими словами, він не може зрозуміти в якому значенні їх використовують.

(На фланелеграф вивішуються дві картки на яких в хаотичному порядку розташовані багатозначні слова. Потрібно знайти, показати слова, які мають різні значення, але звучать однаково, та пояснити їх значення)

Слова: Листочок, ключ, дзвіночок, труба, зебра, ручка.

6.Розучування вірша за схемою.

- Діти зайчик приготував для нас віршик , який ми вивчимо напам’ять, але в нас будуть помічники, картинки, які нам допоможуть швидше це зробити.

Вихователь промовляє рядок з вірша і вивішує схематичне зображення змісту, повторює його з дітьми, і так весь вірш. Запропонувати дітям розповісти за допомогою малюнків.

Зайченята дружно грають,

Попід соснами стрибають.

А лисичка виглядає,

Щось напевно затіває...

-Але я думаю, що спритний зайчик втече від лисички.

7. Підведення підсумків.

-Молодці, Дітки, ви гарно попрацювали?

- Що ми з вами робили?

- Які багатозначні слова ви запам’ятали?

- Що сплела білочка зайчику?

-То ж давайте подякуємо нашому зайчику за цікаву пригоду, а нашім гостям за увагу.

-До побачення.

Моя країна - Україна, і ти її громадянин

для дітей старшої групи

Мета: збагатити знання дітей про Україну як державу, про її географічне положення, історію, населення, мудрість народу. Розширити і уточнити знання про державні та народні символи. Прищеплювати любов до рідної мови. Розвивати пояснювальне мовлення, мислення, пам'ять, творчу уяву. Активізувати словник дітей лексикою даної теми. Вдосконалювати вміння виразно читати вірші. Засобами поетичного слова, народного танцю, гри, прислів'їв передавати свої почуття до рідної землі. Викликати у дітей емоційне піднесення від заняття. Формувати національну свідомість, гордість за свою Батьківщину, свій народ. Виховувати у дітей усвідомлення себе, як невід'ємної частини українського народу.

Попередня робота: Бесіди, розповіді про Україну, рідне місто; розглядання ілюстративних матеріалів; читання та інсценування творів художньої літератури; розучування українських пісень, прислів'їв та приказок; закріплення матеріалу в д/іграх та вправах.

Матеріал: Карта України, плакат із зображенням державних символів, гілочка калини та верби, хліб на українському рушнику, вінок, атрибути до д/гри "Сплетемо вінок", площинні форми української сорочки, готові форми до прикрашання сорочки, запис української мелодії "А сорочка мамина", мелодія українського таночку, свічка
у підсвічнику.


Хід заняття

˗ Діти, сьогодні до нас у садочок прийшло багато гостей. Ви раді гостям?
(Так)

˗ Як можна виразити свою радість?
(Можна привітатися, посміхнутися, познайомитися, запросити пройти)

˗ А що можна сказати?
(Доброго дня; Ми раді вас вітати; Ми раді вас бачити; Дякуємо, що прийшли; Сподіваємося, що вам у нас сподобається)

˗ Любі друзі! Сьогодні ми зібрались, аби розповісти про Україну - державу, яка має багату історію та культуру.
Україна - це наша земля, рідний край. Вона в усьому, що навколо нас: у сонці, місяці й зорях, в кожній рослині. Діти, як ми ще називаємо Україну?
(Батьківщина)

˗ Пригадаємо, як поет Максим Петров висловив свої думки про Батьківщину:

Є багато країн на землі,
в них озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
та найкраща завжди - Батьківщина.

Є багато квіток запашних,
кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
ті, що квітнуть у рідному краї

Є багато пташок голосних,
любі, милі нам співи пташині,
та завжди наймилішими з них,
будуть ті, що у рідній країні

˗ Діти, то що ж таке "Батьківщина"?
(Це рідна домівка, тато і мама, річки і озера, запашні квіти, спів солов'я, хата і калина, щасливе дитинство, друзі, край, де народився)

˗ Пригадайте, якими іншими словами можна назвати Батьківщину?
(Вітчизна, рідний край, земля наших батьків)

˗ Що означає вислів: "земля наших батьків"?
(Тут народилися наші бабусі і дідусі, прабабусі і прадідусі, мами і тата. Вони теж були маленькими, як і ми, ходили в садок, до школи. А тепер вони працюють і роблять усе, щоб нам було добре жити)

˗ Так, діти, Батьківщина - це наша рідна Україна. Покажіть, будь-ласка, на карті кордони України.
(Діти показують)

˗ Назвіть, будь-ласка, великі міста України.
(Діти називають)

˗ А яке найголовніше місто України?
(Це - Київ, він є столицею України. У Києві працює президент Петро Порошенко, уряд)

˗ На честь кого назване наше місто?
(Діти розповідають легенду про трьох братів та їхню сестру - Либідь)

˗ Як називають людей, котрі живуть в Україні?
(Українці)

˗ Якою мовою розмовляють українці?
(Рідною, українською)

˗ Діти, що можна сказати про нашу українську мову?
(Д/вправа "Яка наша мова?") (Солов'їна, співуча, красива, пісенна, барвінкова, материнська, колискова, жартівлива)

˗ Кожна людина пишається своєю рідною землею і завжди хоче сказати про неї найкращі слова.
(Д/вправа "Україна яка?") (Гарна, багата, рідна, дружня, могутня, єдина, квітуча, сонячна, калинова)

˗ А чи знаєте ви, що кожна країна у світі має свої головні символи, державні знаки?
(Діти розповідають про прапор, герб, гімн України)

˗ Діти, в українського народу є і інші символи.
(Звертає увагу дітей на столик, на якому гілка верби і калини, віночок, на рушнику хліб)

˗ Як у народі говорили про вербу і калину?
("Без верби і калини нема України")

˗ Хто розкаже про вербу?
(Вербу садили біля води, вона оберігала джерельця, з верби плели кошики, гілкою верби вітали зі святом Вербної неділі)

˗ Калина, діти, теж є улюбленою рослиною українців. З ким порівнювали калину?
(З дівчиною. Розповідають легенду про калину)

˗ Давайте, діти, зараз разом заспіваємо українську пісеньку "Ой є в лузі калина".

˗ Молодці. Сідайте, відпочиньте трішки. Важливе місце в життя українського народу займає рушник. Не було жодної хати без рушника. Як говорили в народі про рушник?
("Хата без рушника, що родина без дітей")

˗ Як використовували рушник?
(Зустрічали гостей хлібом і сіллю на рушникові, прикрашали стіни, портрети) (Дитина розказує вірш про рушник)

Чудовий український наш рушник!

На щастя, він ще з побуту не зник.
Є звичай: рушником сватів в'язати,

Дорогу молодятам вистеляти.

˗ Який ще улюблений предмет українців ви бачите на столі?
(Український віночок)

˗ Для чого одягали дівчатка віночок?
(Для краси, він оберігав дівочу голівку, знімав біль, зберігав волосся)

˗ Зараз і ми сплетемо свій віночок.
(Діти прикріпляють до дошки елементи вінка і розповідають)

˗ Я вплету ромашку - вона дає людям здоров'я, добробут, ніжність.

˗ А я вплету калину - це дівоча краса.

˗ А я вплету барвінок - це символ життя.

˗ Я вплету цвіт вишні і яблуні - це материнська любов.

˗ А я вплету мак - він на добрий сон дитині.

˗ Окрім квітів у вінок вплітали різнобарвні стрічки
(Діти прикріплюють стрічки)

˗ Зелена - це краса і молодість.

˗ Коричнева - це земля годувальниця.

˗ Жовта - це сонце.

˗ Блакитна - це вода і небо.

˗ Жовтогаряча - це хліб.

˗ А давайте, діти, ми пограємо в народну гру "Віночок"
(під веселу українську мелодію, діти передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках зупинився віночок, виходить на середину з віночком на голові довільні рухи. Коли це хлопчик, то він вибирає собі дівчинку, і танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні)

˗ Ось ми, діти, і пригадали державні і народні символи України. Але найголовніше в кожній країні - її люди. Це дорослі і діти. Це ти, і ти, і ти, і я, і гості наші - це всі ми. То як називають людей, котрі живуть в Україні?
(Українці) (Д/вправа "Українці які?")
(Сміливі, хоробрі, мужні, веселі, дружні, працьовиті, добрі, красиві, жартівливі, горді, мудрі, чесні, розумні.)

˗ Молодці, діти. Які ж ви сьогодні гарні, гарно вдягнені. Хто ти, хлопчику маленький?

Син я України - неньки!

Українцем я зовуся
Цею назвою горджуся!

˗ Хто ти, дівчинко маленька?

Доня України - неньки!

Українкою я звуся
Цею назвою горджуся!

Всі разом:

Ми всі - діти українські,
Український славний рід,

Дбаймо, щоб про нас маленьких,
Добра слава йшла у світ.

˗ А давайте, діти, сьогодні ми з вами запалимо свічечку, яка буде символом нашої любові до України. І у ваших сердечках хай запалає маленький "вогник" гордості за те, що ви - українці. Я хочу, щоб ви пронесли цей вогник через усе своє життя. Тож будьте чесні, розумні, горді, любіть свою рідну Батьківщину.
(Під мелодію "А сорочка мамина" діти сідають за столи і прикрашають українську сорочку)

Подарунки весни.


Форма роботи. Тематична прогулянка (для старшої групи)

Мета. Пробуджувати пізнавальні інтереси дітей; вчити дітей спостерігати весняну природу: розглядати і описувати підсніжник безпосередньо в умовах природи; визначати істотне, розширювати уявлення і знання дітей про перші квіти, про їх значення в нашому житті; дати знання про первоцвіти занесені до Червоної книги, розширювати знання про охорону цих рослин. Поповнювати словниковий запас дітей словами-ознаками та словами-діями.

Розвивати уяву, фантазію, спостережливість, увагу, мислення, зв’язне мовлення. Виховувати почуття прекрасного, бережливе ставлення до квітів; сприяти формуванню естетичних почуттів.

Попередня робота:

• Читання легенд та казок про пролісок, підсніжник, конвалію.

• Ознайомлення з Червоною книгою України.

Матеріал та обладнання:

• Ілюстрації з зображенням квітів підсніжника, конвалії, сон-трави,

• картки жовтого, білого, синьо-блакитного, фіолетово-рожевого кольору,

• підсніжники в горщику,

• лопатки, лійки

Лексичні окраси :

вість, передзвоники, білі сльози, маленький принц Підсніжник, чепурненький.

Граматичні норми. Вправляти в узгодженні іменників із прийменниками, прикметниками, дієсловами.

ХІД ПРОГУЛЯНКИ

Вихователь. Діти, зараз яка пора року? (Відповіді дітей).

Так, сьогодні нас зібрала на прогулянку улюблениця людей, тварин і рослин красуня Весна. Як ви гадаєте, чому вона найулюбленіша для всіх? (Відповіді дітей). Правильно, навесні все навколо оживає після холодної зими. Весна дарує нам тепло, красу, радість, квіти. Дарує кожному те, що йому потрібне і що він хоче мати. Ось чому в усіх любо й весело на душі.

Вихователь повідомляє дітям, що Весна запросила їх до себе на гостини. Ця мандрівка буде весела й цікава, але нелегка, бо попереду деякі випробування.

Весна – це час, коли природа пробуджується від зимового сну. Все живе тягнеться до тепла, до сонячного світла. Трохи запахло весною, і на клумбах з'явилися купки зелених гостреньких пагонів. Вони туляться один до одного, немов перелякані хлопці.

Та де-не-де зима ще залишила білі латки снігу, повітря стає теплішим,зима відступає. На сонячних галявинках несміливо зеленіє молода ніжна травичка. Вихователь: Якими словами люди називають весну? (Красуня, чарівниця, добра, чудесна, тепла, ясна, квітуча, радісна)

– Чому весна має зелений колір? (Зеленіють травичка, кущі, дерева).

– А чому навесні все зазеленіло? (Пригріло сонце, й стало тепліше).

Вихователь здітьми приходить до саду, зупиняються біля клумби, на якій ростуть підсніжники . Діти відгадують загадку

Тільки вчора теплий вітер

Вість приніс нам від весни,

А сьогодні дивні квіти

Крізь замети проросли. (Підсніжники)

Вихователь читає вірш

Підсніжник

Пробрався з-під снігу

Підсніжник маленький.

В зелених листочках

Такий чепурненький!

Голівоньку клонить,

Вітає мене…

Коли вже ця довга

Зима промине?!

Біленький підсніжник

Долоньками грію,

Для нього і холод

Любов’ю розвію.

Леся Пронь

— З ясними днями, лагідними сонячними промінцями, переливами струмків, пташиним співом і, звичайно, квітами до нас кожного року поспішає весна. Спочатку вона дарує нам підсніжники, які мають колір снігу, і тому, мабуть, його не бояться. Потім настає час пролісків, які з’являються трохи згодом, коли сонечко трішки попрацює і зігріє землю.

Одна із старовинних легенд розповідає, що в той час, коли перші міфічні люди були вигнані з раю, ішов сніг, і Єва дуже змерзла. Щоб її зігріти і подати надію на кращі часи, декілька ажурних сніжинок перетворились на ніжні квіти підсніжника – провісника тепла, символ сподівань на краще майбуття. Так вони і лишились у народі символом надії.

Вихователь дає дітям змогу помилуватися квітами.

Бесіда

— Як ви думаєте, діти, чи можна нам зривати підсніжники? Чому?

— Правильно, давайте краще присядемо й уважно розглянемо рослинку.

— А як в гадаєте, чому цю квітку назвали підсніжником? (зацвітає дуже рано, коли ще лежить сніг. Не боїться зими. Не замерзає серед снігу).

— Які у підсніжника листочки? (Листочки довгі, тендітні.)

— Яке у нього стебло? (тоненьке, маленьке).

— Якого кольору квіточки? (маленька, ніжна, тендітна).

— Роздивіться чашечку квітки: — Що вона нагадує? (передзвоники, білі сльози )

— Чи мають квіточки запах?

— Скільки уквіточок пелюсток?

—А чи є корінчик, де він сховався? (В землі, він схожий на цибулинку.)

— Як ви вважаєте, чому квіти не ростуть взимку?

—Чому підсніжники почали з’являтися навесні?

—Що відбувалося з підсніжником взимку?

—Як ви думаєте, що він зараз відчуває?

Але чому підсніжник може першим зацвісти, коли ще так мало тепла, і земля повністю не зігрілася?

Увага! Маленький принц Підсніжник розкриває нам свою таємницю! Його сила у його цибулинні (показує). А де ж його цибулинка? (Під землею). Ця цибулинка має так багато поживних речовин, що рослині не потрібно чекати, коли прокинуться живильні соки землі. Тож у чому сила маленького підсніжника? (У його цибулинці). Коли зав’яне підсніжник, що залишиться під землею? (Його цибулинка). І цілий рік у ній будуть накопичуватися поживні речовини, щоб через рік, у березні, знову зацвіла прекрасна квітка.

Дітки, я пропоную розглянути ґрунт. Зверніть увагу на сухі гілочки, відмерлі частинки рослин, які можна побачити у ньому.

Раннє цвітіння підсніжника можливе ще й тому, що глибокий, пухкий сніговий покрив і підстилка з опалого листя, відмерлих частин, сухих гілок і корм, що перегнивають, уберігають ґрунт від промерзання.

Ще одна таємниця підсніжника – це те, що цвісти він може до того, як дерева і кущі не вкрилися листям. Безлисті гілки тоді вільно пропускають проміння сонця. І всі вони дістаються маленькому принцові. Тому і не дивно, що називають його весняним Принцом лісу.

Вихователь: Ці квіти зривати не можна. Вони живі.

Коли ви дивитесь на ці милі квіти, які почуття у вас виникають? (ніжності, щастя, радості, задоволення).

Не рви квіти! Коли зірвати квітку, вона перестає пахнути, швидко в’яне й помирає. Раніше люди не знали цього правила, а багато хто не зважає на нього й сьогодні. Це призвело до того, що чимало квітів зникли взагалі, й зараз ми не можемо милуватися їхньою красою. Щоб милуватися красою квітів, потрібно їх оберігати. І якщо ви зі старшими підете до лісу, парку та натрапите там на проліски, підсніжники, не чіпайте їх, а просто присядьте поруч, понюхайте і помилуйтеся їхньою красою Адже деякі види квітів занесені до Червоної книги України. Цих квітів дедалі стає менше і вони взагалі можуть зникнути. Розглядають квіти занесені до Червоної книги (підсніжник, конвалія, сон-трава).

— Які фарби вибрала природа для квітів?

Вихователь: Давайте пограємо в гру «Впізнай квітку за кольором».

Вихователь показує картку певного кольору, діти називають квіти такого кольору.

Білий – конвалія, підсніжник, нарцис.

Жовтий – кульбаба, мати-й-мачуха.

Синьо-блакитний – пролісок, барвінок.

Фіолетово-рожевий – фіалка, бузок.

Молодці, добре впоралися з завданням.

–Діти, а давайте уявимо, що підсніжник — маленька істота (чоловічок, дівчинка або хлопчик). У нього, як і у нас, є очі, руки, він може відчувати і висловлювати свої почуття.

Творче завдання «Я маленький підсніжник»

Вихователь пропонує дітям уявити себе підсніжниками, розповісти від імені підсніжника про свої почуття івраження. Діти складають міні-розповіді.

Дослід

Вихователь пропонує дітям торкнутися пальчиком до листя, стебла, квітки підсніжника, визначити, які вони на дотик.

Трудова діяльність

Для того, щоб на клумбі виросла квітка, потрібно попрацювати. Що ж необхідно зробити? (Показ).

• Скопати землю.

• Зробити ямки або борозенки.

• Полити.

• Посадити насіння чи цибулинки.

• Засипати їх землею.

• Полити ще раз.

Вихователь разом з дітьми висаджують на клумбі підсніжники з горщика.

Укутування корінців підсніжників торішнім листям.

Вихователь: Уже нашим квітам і травичці пити захотілося. Давайте допоможемо їм — закличемо дощик.

Діти промовляють закличку «Іди, іди, дощику».

– Який веселий весняний дощик! Усі йому раді, всіх він напуває своєю водичкою. А тепер давайте запросимо до себе весняне сонечко.

Діти промовляють закличку «Вийди, вийди, сонечко».

– Ви гарно закликали сонечко, то вже й квіти розквітли. А які ще квіти ростуть у наших квітниках? (Відповіді дітей).

Вихователь: Хай підсніжники ростуть і нас радують, а ми пограємо в гру.

Рухлива гра «Квітка-мухолов»

Хід гри

Вихователь заздалегідь розмічає на поляні або майданчику коло діаметром 10м. Він розповідає дітям про те, що в природі існують такі квіти, які харчуються комахами, які прилипають до їх липучих листочків. Діти діляться на дві команди. Одна команда — квіти, друга— мошки. «Квіти» присідають по колу на достатній відстані одне від одного, а «мошки» бігають всередині кола повз «квітів». «Квіти» не повинні сходити з місця, але при цьому вони намагаються спіймати руками «мошок». Та дитина-«мошка», яку спіймають, сідає разом з дитиною-«квіткою», яка її спіймала, івже разом вони ловлять інших «мошок». Гра продовжується, доки всіх «мошок» не зловлять.

Підсумок. У народі проліски та підсніжники називають ключиками богині Весни, якими вона відмикає двері теплу після тривалої зими.

Вихователь. Бережіть природу, діти!

Не травмуйте, не губіть!

Хай краса її повсюди

Не згасає ні на мить.

Друзі! Квіти бережіть!

І даремно їх не рвіть,

Бо чарівної краси

Не побачиш я і ти.

Хай вони ростуть у лузі,

Бо всі квіти наші друзі!

Вихователь: Діти, ви впоралися з усіма завданнями.

– Вам сподобалася наша мандрівка?

– Що найбільше сподобалось робити?

«Багатий стіл — багата родина»

(заняття для старшого дошкільного віку)

Мета: Поглибити та закріпити знання дітей про українські страви із борошна та овочів. Ознайомити з народними традиціями обрядами пов'язані з новим ставленням до праці хліборобів. Розвивати пояснювальне мовлення, мислення, пам'ять,творчу уяву. Активізувати словник дітей лексикою даної теми. Виховувати бережливе ставлення до хліба, до продуктів харчування, повагу та шану до звичаїв свого народу.

Попередня робота: вивчення прислів’їв , приказок про хліб, віршів, загадок, про звичаї та обряди свого народу, пов’язані з хлібом. Розгляд ілюстрацій про вирощування урожаїв пшениці, жита; знаряддя праці.

Матеріал: коровай на рушнику, каструля, в тарілочках порізані овочі (капуста, морква, буряк, картопля, квасоля ,перець, помідори, кріп, петрушка, цибуля ), борошно, яйце-шкарлупа, молоко, цукор, масло, олія.

Прислів'я про хліб, вірші:

“Мама з полечка прийшла ”

“Хліб не зайчик з лісу носить ”

“Хліб — як сонце на столі ”.

Дві господині (фартух, хустинка), українська форма у двох комплектах (україночки).

Колобок - хлопчик (у формі колобка)

Пісня “ Колобок ”.

Фізкульт-хвилинка, “Гей хлоп'ята, гей дівчата, заспіваємо завзято”.

Гра “Відгадай на смак”, “Дощик”.

Фізкультхвилинка “Вийди, вийди сонечко”, “Вийшли в поле косарі ”.

Хід заняття

Під музику, або пісню “ Колобок ” вбігає хлопчик.

Колобок: Добрий день діти, Мене бабуся і дідусь навчили гарної загадки, я й Вам хочу розповісти. А ще хочу щоб Ви мені допомогли навчитись готувати українські страви, бо я хочу запросити лисичку і журавля пригостити їх і помирити. Вони не вміють гостинно зустрічати один одного. Допоможете мені друзі?

Діти: Так!

Колобок: “Виріс у полі на чорній землі, місце своє він найшов на столі ” (Хліб)

Вихователь: Чудова загадка колобочку. Наші діти знають прислів'я, приказки, вірші про хліб. Ось умощуйся зручно та слухай. Які ж ми знаємо прислів'я про хліб?

Діти: “Хліб — усьому голова ” ,

“Де хліб вода — там не має голоду ”,

“Хліб на возі — не буде біди в дорозі ”,

“Не кидайся хлібом — він святий ”

Вихователь: Хліб, діти, виплеканий теплими руками таїть у собі тепло серця. Без хліба наш народ не уявляє свого життя. Він потрібен кожній людині як батько в сім’ї. (Звідки ж бере початок шматочок хліба)

Про хліб багато складено віршів, хліб оспіваний в піснях.

Ми з Вами також вивчали вірші про хліб. Може хтось хоче розповісти.

Вірші: “Мама з полечка прийшла ”

“Хліб не зайчик з лісу носить ”

“Хліб — як сонце на столі ”

Вихователь: Діти , то ж звідки береться шматочок хліба?

Дитина: Це тяжка праця хліборобів. Спочатку потрібно землю зорати, боронувати, сівалками засіяти зерно. А як дощик пройде, проросте зернятко, корінець піде в землю, а пагінець на верх. Зазеленіє озимина. Пухнастий сніг, ніби ковдрою вкриває озимину аж до весни.

Вихователь: А щоб дощик пішов який звичай був у нашого народу.

Діти: Запрошували дощик.

Вихователь: Давайте і ми пограємо і запросимо дощик.

Гра “Іди, іди дощик ”

Вихователь: Як же далі хлібороби вирощують зерно?

Діти:Настане весна, пригріє сонечко, зазеленіє озимина, заллється колос, заколоситься.

Вихователь: А щоб швидше достигло зерно що потрібно робити?

Діти: (запрошувати сонечко)

Фізкультхвилинка “Вийди, вийди сонечко ”

Вихователь: А настане літечко, що будуть робити колгоспники?

Діти: Вийдуть в поле комбайни і будуть збирати врожай . Відвезуть зерно до млина, а в млині змелють на борошно. Звідти відвезуть на хлібопекарню. Спечуть нам пахучий запашний хліб, і привезуть його у наш магазин.

Вихователь: Зараз збирають врожай пшениці, жита, ячменю, вівса, комбайнами, а раніше виходили в поле косарі. Обкошували косами поле, косили косами пшеницю, жито. Хочете побути косарями?

Гра “Вийшли в поле косарі ”

Вихователь: Ну що стомились?

Не зайчик виявляється нам хліб носить. Це тяжка праця хліборобів, недоспані ночі, напружені дні, висушені сонцем обличчя, мокра від поту сорочка.

Вірш: “Честь і слава хліборобам ”

Вихователь: Земля-мати, а хліб-батько. До хліба не можна ставитись по буденному. Хліб це людська святиня. І скільки не проходить років, тисячоліть він залишається святим і вічним завжди. У нашого народу багато звичаїв, повір'їв до шанобливого ставлення до хліба. Давайте пригадаємо їх:

Дитина 1 : Якщо знайшов на дорозі шматочок хліба його треба витерти від пилу положити на видне місце, щоб з'їли тварини або птахи.

Дитина 2 : Крихти зі столу не змітати на підлогу, а збирати в долоньку на тарілочку.

Дитина 3 : Хліб класти тільки на рушник, прикривати рушником, щоб достаток не перевівся у домі.

Вихователь: Першу хлібину спечену з першого врожаю треба було подарувати людям — бо злидні будуть тебе їсти.

Якщо хліб пекла бабуся, то дивилась — як гарно він зійшов, то вдача буде цілий рік глевкий — сльози, підгорів — на смуток.

Вихователь: Ну що, Колобочку багато ти дізнався про хліб? (Так)

А у нас дівчата ще й хороші господині. Вони навчать тебе як готувати українські страви, та пригощати гостей. Поки господиня готує все до борщу, давайте пригадаємо які є українські страви.

Діти: Борщ, вареники, гречаники, галушки, млинці, узвар, картопля

Вихователь: Які ж овочі потрібні для приготування борщу?

Діти: Квасоля, буряк,картопля, цибуля, морква, капуста, помідори, перець, лавровий лист, кріп, петрушка, часник.

Вихователь: Давайте запросимо своїх помічників, щоб допомогли борщ готувати.

Гра “Гей ви хлопчики — хлоп'ята ”

Господиня: Я спочатку положу квасолю, її ще з вечора намочила, потім картоплю, капусту, моркву, буряк підсмажимо на олії, цибуля, помідори, перець, кріп, петрушка, посолимо… Ось і все, тільки вогню не має.

Кухаря можна позвати? Поставте, будь ласка борщ на вогонь, тільки води не забудьте влити.

Прислів'я: “Без води, ані туди, ані сюди ” ,

“Без водички і травичка не росте ”.

Вихователь: Як Ви гадаєте який у нас буде борщ?

Діти: Добрий, смачний, запашний, червоний вітамінний, пахучий, гарячий, апетитний

Вихователь: І ще в нас є господиня, що ти нам приготуєш? (Млинці)

Які продукти потрібні, щоб приготувати млинці?

Діти: Борошно, молоко, яйця, цукор, олія, масло.

Господиня: Ой млинці мої млинці, швидко приготую, дорогих своїх гостей мило почастую.

“Я печу, печу, печу дітям всім по млинцю.

Вареннячком помащу,в піч гарячу посаджу. ”

Вихователь: Чим можна начинити млинці?

Діти: Варенням, грибами, сиром, м'ясом, згущеним молоком.

Гра: “Чим начинений млинець ”

Вихователь: От колобочку діти і дали тобі пораду — Чим краще пригостити своїх гостей, і які є українські страви. Не забудь же тільки підібрати для них місце.

Колобок: Дякую Вам друзі, мені цікаво було з вами. І я дізнався про українські страви.

Вихователь: Який же звичай є у нас на Україні ?

Діти: З хлібом сіллю зустрічати, та всіх пригощати.

Кiлькiсть переглядiв: 2683

Коментарi